Ashikas forum Forum Index Ashikas forum
Välkommen till Ashikas diskussionsforum!
RegisterSearchFAQMemberlistUsergroupsLog in
Tron i vardagen

Reply to topic    Ashikas forum Forum Index » Religion View previous topic
View next topic
Tron i vardagen
Author Message
Elenaria
Praktiskt taget bofast

Post Tron i vardagen Reply with quote
Skiljer det sig, från person till person, hur aktiv en är i sin trosutövning, om en nu vill kalla det så, i vardagen?

En del kanske börjar dagen med att tända ljus och rökelse (ja, hur tillber en, eller vad det nu blir, sosen och rei?) och skänka en tyst bön eller vad det nu kan vara till rei och sosen, och avslutar på samma sätt. För att hedra sina förfäder och rei.
Andra kanske går till templet endast vid de föreskrivna högtidsdagarna.
Åter andra kanske ser till att följa varenda liten föreskrift - finns det några allmänna som alla ashikaner känner till och följer?

Kan en, till exempel uppgivet, uttrycka sig som så att "rei hjälpe mig..." eller liknande? Vilka fasta och speciella högtidsdagar finns det? En Obon-liknande högtid, kanske, där sosen anses komma och besöka? Har en familjealtare/altare i hemmet (som i Japan, där en på just obon samlas i det hem där detta finns, där en sedan hedrar de döda i släkten och samlas de nu levande), eller är det bara tempel?

"Those who cling to life die
those who defy death live." /Uesugi Kenshin
Wed, 16/05 2007 - 20:35 View user's profile Send private message Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
Erik
Arrangör

Post Reply with quote
Utövande av tron i vardagen är till stor del styrd av gruppen. En har ofta gemensamma stunder för offer och tillbedjan. Att buga för altare och skänka gåvor till rei är ett typiskt sätt att be. Bland framför allt takai och shijin är också meditation, eftertänksamhet, fokusering etc viktiga sätt att närma sig andar och/eller stärka sin själ. Sedan kan det förstås variera hur mycket en tillbedjer, offrar och mediterar "privat", men då arbete, träning och andra sysslor ofta tar upp en stor del av de strävsamma ashikanernas liv så kan en inte göra detta hur mycket som helst.

Templen är inte att betrakta som en "kyrka" som en går till på högtidsdagar, utan liknar mer våra kloster. Något liknande kyrkor kan i många fall helt saknas. Rei finns ju där en bor och verkar, därför bör även ritualer utföras där, i byn eller okiyan, eventuellt vid en naturskön eller betydelsefull plats nära inpå. Till tempel kan en däremot gå då en har spörsmål eller problem rörande någon rei, detta gäller framför allt yasai.

Högtider varierar med klass, grupp och plats. Det kan nog till och med vara så att en by, ett slott eller en okiya har andra högtidsdagar än en annan dylik. Vi har definierat detta för Kayui-gruppen, men ännu inte för Kanzume. Monsuntiden är förstås given. Kom gärna med andra förlag.

Föreskrifter som ashikaner följer varierar också mycket med grupp. Typiska sådana är dock att hålla sig så ren det går och att visa tacksamhet före och efter maten.
Tue, 22/05 2007 - 9:52 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Elenaria
Praktiskt taget bofast

Post Reply with quote
Det är ungefär den uppfattning iaf jag fick av texterna!

Både buddhistiska och shintoistiska tempel och shrines i Japan besöks flitigt av japanerna (visst, kristen säger en person, men går sedan till shrinet och ber för god tur på tentan ändå... för så gör en bara). Vid nyår går en dit och beskådar när "prästerna" (vare sig det är manliga, kvinnliga eller vad det nu är, i shintoism iaf spelar det ingen roll och i buddhism mindre roll) inviger det nya året, ber till kami och så vidare. En går dit för att köpa omamori (små lyckoamuletter i form av platta tygpåsar som innehåller något litet skrivet, jag har aldrig öppnat en då det är oerhört otursligt att göra så eller att kasta bort en), skänka en slant och be om god tur/gott giftermål/att lyckas på tenta/god resa/tur i tävling eller dylikt. En kan fråga "prästerna" om horoskop, eller en gång i veckan lära sig zenmeditation. En kanske bara vill ha tyst och avskild tid för introverta tankar.
En firar festivaler, så som att försöka få sin stora festivalsymbol först upp till templet (det ger god tur resten av året eller om det var att det blir bra risskörd), sätta ut små lyktor i floden på pappersbåtar, för att se (den övertäckta, de får aldrig synas) spegeln paraderas runt för att helga marken, eller vad det nu är för allmänn eller för templet specifik sak som firas.

Det är långt ifrån kyrkliga besök. Ofta är de rent av litet festliga, som vid "festivaler", eller ganska diskreta om en nu är där själv i privat ärende. Eller bara för att beundra parken. Det var mer det jag tänkte på med min formulering. Sedan har en ofta ett privat familjeshrine, och ett i hemmet. Det finns små platser ut längs vägarna, eller underliga små hus som är minitempel mitt ute i skogen, vid vilka ingen bor utan bygdens folk tar om hand. Stora, pompösa ritualer var populära speciellt i städerna, för aristokratin.

Tja, högtidsdagar som är bundna till olika saker kan en nog komma på! Men i Japan är allt så sanslöst knutet till årstiderna, de genomsyrar allt från klädval och färgval, mat och byggnationer till poesi och lekar, och årstider finns ju inte i Ashika (på det viset, men, ändrar det sig med vart i landet en är, att saker är mer uttalade här eller där?), så jag har inte så många förslag. Tanabata kan kanske kopieras, "moon viewing festival" (kolla Wikipedia om ni inte vet, eller nåt)? Festival är fel ord, men det närmaste vi har. Och när första riset för året sätts, kanske landets allra högste/högsta går ut för att rituellt plantera de första plantorna?

"Those who cling to life die
those who defy death live." /Uesugi Kenshin
Tue, 22/05 2007 - 19:19 View user's profile Send private message Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
Erik
Arrangör

Post Reply with quote
Saken är väl den att för dem från byn Kayui är det en tvådagars marsch att gå från byn till det närmsta templet och tillbaka, så det är inget som görs regelbundet. Tänk er att hela byn skulle evakueras två dagar i sträck några gånger per år... Däremot har de förstås små lokala "shrines" eller små offeraltare/bönehus. Kan vara ett litet hus på en pinne på åkern eller en liten hydda i ett träd i skogen.

För takai handlar det nog snarare om speciella delar av okiyan som används under ceremonier och högtider.

Årstiderna finns men de är väl lite annorlunda kan en säga. Torrtid och monsuntid. Moon viewing festival låter ju mysigt. Förutsätter dock att de har koll på när månen är uppe eller att de väntar tills dess, kanske "sjätte fullmånen efter monsunen" eller nåt. Månen är i nedan under Flodens Källa, btw

Vi kanske ka diskutera högtider för Kanzume vidare under Kanzumes del av forumet...

Last edited by Erik on Fri, 25/05 2007 - 13:20; edited 1 time in total
Tue, 22/05 2007 - 20:56 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
hannapanna
Praktiskt taget bofast

Post Reply with quote
Min uppfattning (som jag tror är rätt välgrundad, men jag hittar inte varifrån just nu) är att det är knappt en dagsmarch mellan Kayui och Hattatsu...

-- Sant, jag menar två dagar tur och retur. Har gjort edit i mitt inlägg. /Erik

Thu, 24/05 2007 - 23:08 View user's profile Send private message
Reply to topic    Ashikas forum Forum Index » Religion All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to: 
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum