|
Ashikas forum
Välkommen till Ashikas diskussionsforum!
|
|
| Author |
Message |
Erik
Arrangör

|
Praktiska tips! |
|
Vad är ditt knep för att få dina geta att sitta bra? Hur undviker du att få vida kimonoärmar i maten? Vilken sittställning är bäst? Ge dina bästa tips i denna tråd!
OBS! Skriv inget onödigt spam i denna tråd (bara nödvändigt spam )
Några exempel:
Gå uppför backar
Backarna på lajvområdet är ganska branta. Geta må vara svårt att gå i, men i uppförsbackar är de faktiskt inte så dumma. Luta dem bara framåt så att både den främre ha:n och framkanten på dina geta går i marken, så klättrar du stabilt uppför backarna!
Knäppa upp ärmarna
Det kan vara skönt med vida ärmar på din kimono, men även en aning opraktiskt. Ett tips är att ha snygga avlång knappar uppe vid axeln, samt en påsydd ögla nere vid ärmslutet. Ärmen viks upp och öglan fästs i knappen; nu kan du arbeta utan att få ärmen i vägen. Passar yasai och burakumin.
EDIT: Kan vara bra att använda om ärmarna är för vida för att vara praktiska, men samtidigt för smala för att enkelt kunna bindas upp med band (se inlägg nedan).
EDIT2: Remmar
Ha med en massa remmar, i silke, läder e likn. De kan behövas för att knyta upp håret, binda upp dina hakama under knäna (så du kan vada i ån eller annat), och en massa andra bra saker.
Last edited by Erik on Mon, 03/12 2007 - 11:15; edited 2 times in total |
|
| Mon, 26/11 2007 - 22:13 |
|
 |
Elenaria
Praktiskt taget bofast

|
|
|
Värt att plocka upp är vanan med en lång tygremsa att binda upp ärmarna med. "Spirited Away" är en av alla filmer där man kan se det användas. Oerhört effektivt, bekvämt och själv gillar jag inte knappar på det viset på vissa plagg. Men tygremsan är förstås bra att ha med av andra orsaker också, som rep alltid är bra att ha på lajv >.<
Om hakama är knepiga att gå i backar med, lyft upp dem! Eller, gör "undignified sensei style": Man drar upp dem genom hålen i hakama, och vips visar man sina lurviga, men slipper ramla eller bli blöt. Tror till och med hemsidan har en bild på saken.
Edit: ...med vilket jag snarast menar att en ser ganska rolig ut med hakama uppe och knäskydden som stora svarta/blå/vadsom bullar på knäna, därav myntades namnet under en glad träning för några år sedan.
_________________ /Elenaria ni Aesin (aka Amanda) aka Oowara Hayana
"Those who cling to life die
those who defy death live." /Uesugi Kenshin
Last edited by Elenaria on Mon, 10/12 2007 - 13:56; edited 1 time in total |
|
| Tue, 27/11 2007 - 15:49 |
 |
 |
Smedja
Nykomling
|
|
|
|
Undignified! bah! det finns svärdsskolor som tränar så.
|
|
| Sun, 02/12 2007 - 16:45 |
|
 |
Erik
Arrangör

|
|
|
OK, Elenaria och Smedja, bli nu inte lockade att fortsätta diskussionen om "undignified style" i denna tråd - vi vill hålla den översiktlig!
Detta säger jag endast i förbyggande syfte, no offence. Ni får gärna diskutera, men starta i så fall en ny tråd.
Den som vill diskutera saker som skrivs här kan fördelaktligen göra ett eget inlägg med praktiska tips och avsluta med en länk till en tråd där annat som skrivs om diskuteras.
Jag lämnar inläggen kvar här, som en varning till andra...
|
|
| Mon, 03/12 2007 - 11:17 |
|
 |
BraveBraveSirEmma
Site Admin

|
|
|
|
 |
 |
Värt att plocka upp är vanan med en lång tygremsa att binda upp ärmarna med. "Spirited Away" är en av alla filmer där man kan se det användas. |
Framförallt är det bra att ha något som värmer handlederna. *nickar vist*
Jag använde lindor till det på förra Ashika, men det var ganska opraktiskt - bättre är att sy något i stil med det Richard och Amanda hade. Som handskar utan fingrar, skulle man kanske kunna säga.
|
|
| Thu, 06/12 2007 - 20:35 |
|
 |
hannapanna
Praktiskt taget bofast

|
|
|
Jag säger bara: tabi! (alltså japanska stortå-strumpor) Lite klurigt att sy, men absolut värt det. På Grevinnans nya rike så var det höjden av lycka att få stoppa fötterna i ett par torra tabi när jag hade kommit tillbaka till lägret efter att ha traskat i den eviga leran.
På hemsidan finns en beskrivning om hur en syr tabi. Det går också att ta ett vanligt medeltida hosmönster och ändra det så att stortån kommer för sig själv. Tänk i så fall på att det behövs en hel del extra tyg som skall ned mellan stortån och resten av tårna. Ett annat bra tips är att först testa att sy en strumpa i något gammalt lakan eller annat tyg som du kan avvara. På så sätt vet du att det blir rätt och slipper slösa fint tyg på något som inte blev bra.
Sy gärna flera tabi! Då kan du byta om du blir blöt om fötterna, och det finns inte mycket som bättre kan höja moralen hos en sliten lajvare!
_________________ /Hanna Modin |
|
| Thu, 06/12 2007 - 21:35 |
|
 |
Johanna T
Aktiv

|
|
|
Och det kan ju vara bra med flera oxå så folk slipper sitta oh torka sina tabis över elden som sist, så de börjar brinna och annat roligt. 
_________________ I'm so goth my black is blacker than your black. I call it "black black." |
|
| Wed, 12/12 2007 - 22:23 |
|
 |
Erik
Arrangör

|
|
|
 |
 |
Jag säger bara: tabi! (...) På hemsidan finns en beskrivning om hur en syr tabi. Det går också att ta ett vanligt medeltida hosmönster och ändra det så att stortån kommer för sig själv. Tänk i så fall på att det behövs en hel del extra tyg som skall ned mellan stortån och resten av tårna. |
Jo, bra tabi är underbara! Jag gillar bäst att sy dem i tjockare men mjukt ylle, som är som vadmal eller valkat så det inte har en tydlig vävstruktur (slipper kantsy, håller ändå). Mjukt ylle är skönt om det blir fuktigt, och kanske framför allt så vadderar det för banden på geta eller waraji, vi europeer är ju inte vana vid dessa fotdon och får gärna ont.
När jag gör mönster utgår jag från medeltida eur modeller men sätter sömmen mitt fram istället, så den går ner mellan stortå och övriga tår. På detta sätt får en till det "extra tyg" som Hanna nämner. Detta syns bäst på bilderna på hemsidans sömnadsguide.
Vi kanske skall ha ett speciellt torka-tabi-stånd som finns undanskymt en bit bort från lägret? Att torka sina tabi nära samma eld som andra lagar mat vid är ytterst oashikanskt...
Läckande dupionsiden
På förra lajvet hade några problem med att deras dupionsiden läckte färg när kimono blev våta, och missfärgade underkimono ganska kraftigt. En av våra senshi (Johan B) har testat att tvätta sin kimono 20 gånger i vatten, och den släpper fortfarande lite färg. Att förtvätta silket innan en syr, som görs med de flesta tyger, är tveksamt om vi skall rekommendera. Många dupionsilken förändrar strukturen drastiskt efter en rejäl tvätt, även om det bara är i vatten eller milt tvättmedel. Däremot så går denna färg också lätt bort med vatten, så en missfärgad underkimono kan fås helt fläckfri på ett bad.
Det kan alltså rekommenderas att en undviker att blöta ner de plagg som släpper färg (testa), i den mån det går och inte förstör spelet. Överplagg i vattentätt silke (jag hittade en rulle dylikt på eBay ), paraply mm kan rekommenderas.
EDIT: Det går att tvätta siden, inga stora problem (se inlägg nedan). Dock är vissa siden stärkta med något medel och efter en tvätt kan de bli mindre styva och lättare skrynkla sig. Förmodar att det framför allt gäller billigare siden, dyrare och tyngre siden borde klara sig bara genom sin kvalitet. Siden är lite som hår, så tänk 'hår' eller 'ull' när ni tvättar det, det går t o m att använda schampo.
Last edited by Erik on Thu, 13/12 2007 - 21:24; edited 1 time in total |
|
| Thu, 13/12 2007 - 9:57 |
|
 |
hannapanna
Praktiskt taget bofast

|
|
|
Tack Erik, för att du förtydligade om tabi-mönstret!!!
Det går att tvätta siden, jag har tvättat dupion i tvättmaskin med gott resultat. Det är dock viktigt att ta ett skonsamt program (handtvätt). Allra viktigast är dock att ta rätt tvättmedel! Läs noga på förpackningen så att tvättmedlet verkligen är lämpat för silke. De allra flesta tvättmedel kommer att förstöra tyget! Jag har sett exempel på dupion-kimono som tvättats med vanligt tvättmedel, och det var ingen vacker syn.
Om du har fått fläckar på din kimono och inte vill använda tvättmaskinen är en diskborste ett annat bra tips. Det funkar inte på de allra mest ömtåliga sidentygerna, men funkar utmärkt för att ta bort lerfläckar från dupion.
_________________ /Hanna Modin |
|
| Thu, 13/12 2007 - 20:21 |
|
 |
Elenaria
Praktiskt taget bofast

|
|
|
Tyger är ofta s.k. överfärgade, så att de inte skall lida lika mycket av att bli tvättade när det gäller färgstarkhet. Det finns sidentyger som håller färgen strålande, liksom det gör med de flesta tygsorter, men jag har fått uppfattningen om att det då kostar litet mer, och Sverige, som är ett uruselt tyg-land (lustigt, eftersom nu lajv exempelvis, blivit så stort och vi syr rätt mycket), är inte det rätta stället att leta vettiga tyger i. Men vem har råd att fara till exempelvis Storbritannien eller Japan för att få tag på vettiga sidentyger?
Generellt gäller tyvärr ju dyrare desto bättre. Förtyngt siden är ofta gjort av sämre kvalitet i grunden, men behandlat med olika saker, som gör att det iaf fram tills ett par tvättar uppför sig ungefär som "riktigt" siden. Hur har färgen för Johans kimono ändrats? Man kanske får stå ut med att det fäller litet färg, men man slipper helst att bli halvgrön om hela kroppen Så att tvätta dem ett par gånger kan ju vara värt det. Jag vaskade vårt tyg innan jag sydde (inga fler obehagliga krympningsöverraskningar för mig, tack) i ljummet/halvvarmt vatten utan tvättmedel, fällde som tusan, men färgen fastnade ju inte annat än på vita handdukar osv, och kunde tvättas bort. Men ändå.
Vill man slå på stort kan man handla via diverse nätbutiker, som skickar från utlandet och har ett underbart utbud. Någon kan säkert ge råd om det!
Gällande hakama är ett par sidenhakama snofsigt som tusan (vi tittar på dig, Seto-sama) och det håller efter vad jag förstått vecken bra. Dessutom är det mycket skönt. Linne tappar veck, men fina tyger med någon procent syntet håller dem ofta något bättre. Kan du ångstryka (och det är inte alla tyger som klarar det!) brukar det få veck att sitta bättre. Jag har några träningshakama som har sömmar i de inre vecken (!) för att de skall hålla sig bättre, men tusan vet om jag personligen har lust att krångla med det ^.^
_________________ /Elenaria ni Aesin (aka Amanda) aka Oowara Hayana
"Those who cling to life die
those who defy death live." /Uesugi Kenshin |
|
| Wed, 26/12 2007 - 20:18 |
 |
 |
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
|
|