|
Ashikas forum
Välkommen till Ashikas diskussionsforum!
|
|
| Author |
Message |
Frida
Praktiskt taget bofast

|
Funderingar: Kärlek, giftermål och sex utanför äktenskapet |
|
Jag tycker det är intressant att ta med hur kulturen ser på kärlek, sex och äktenskap.
Det finns lite om kärlek och äktenskap på hemsidan. Men för att man ska veta hur man ska reagera när man ser två personer som tittar lite väl leende mot varandra så kan det vara bra att fördjupa det lite.
Framförallt hur en kultur ser på sex utanför äktenskapet är intressant.
Jag gissar att det inte ligger så bra till i Ashika, men det stod inte på hemsidan(vad jag såg) så jag är tvungen att lyfta frågan.
Vad anses om sex utanför äktenskapet i Ashika?
- I många kulturer, framförallt för länge sen, har det ju varit väldigt illa ansett. Bland annat av praktiska skäl(som att veta vem som är far till barn, att inte släktingar får barn och att hindra könssjukdomar t.ex) som kan härledas som en av grunderna till traditionen att inte se med blida ögon på det.
Är det likadant i Ashika? Vad tycker ni?
Hur går det till gällande äktenskap?
Jag gissar att många äktenskap är uppgjorda samtidigt som många också är av kärlek säkert, eller vilket är det vanliga i Ashika?
Om två personer är trolovade, finns det särskilda traditioner kring detta?
Hur olämpligt anses det att de sover tillsammans t.ex?
Och eftersom giftermålet är en ganska enkel procedur men väldigt oåterkallelig, händer det att två unga tu som misstänks ha visat varandra lite för stort intresse tvingas att gifta sig för att behålla sin och familjens heder?
Tankar, känslor kring allt detta? Finns det bestämt sedan innan som jag missat?
Vad anses? 
|
|
| Tue, 02/02 2010 - 23:32 |
|
 |
Kristian
Site Admin

|
|
|
Vi har talat en hel del om detta inom tidigare arrangörsgrupper, men jag vet itne hur mycket som kommit ut till resten av världen. Jag kan försöka sammanfatta min uppfattning av de diskussionerna, men det får bli imorgon. Förmodar att Erik kanske kan lägga in ett par ord om hur han ser på det också - jag gissar att vi som vanligt inte är 100% överens. 
_________________ /Kristian - arrangör och webyagushi
kristian@ashika.info
031-16 80 72 |
|
| Wed, 03/02 2010 - 0:08 |
|
 |
BraveBraveSirEmma
Site Admin

|
|
|
|
Jag håller med dig, sånt här är intressant! Det visar på något sätt en stor bit av hur en kultur fungerar.
Det finns ju en del info om det på de sidorna som man får tillgång till när man är registrerad till en grupp på hemsidan, men jag tror inte att det svarar på alla frågor. Dock skiljer sig ju detta stort mellan yasai och takai.
|
|
| Wed, 03/02 2010 - 0:11 |
|
 |
Kristian
Site Admin

|
|
|
Vilket påminner mig om att ni som är nya i takaigrupper ska få rätt hemsidesaccess också... Återkommer om detta i relevant forum.
kristian@ashika.info
031-16 80 72 |
|
| Wed, 03/02 2010 - 12:39 |
|
 |
Elenaria
Praktiskt taget bofast

|
|
|
Det var spännande att saker var uppskruvade ett par snäpp på Flodens Källa gentemot verkliga världen - att se två personer möta varandras blick med ett leende litet för länge, var oerhört spännande och ledde till att tankarna började snurra nyfiket. Det gällde förstås också att hålla sig i skinnet om en var förtjust i någon, så att ingen såg om en "råkade" snudda varandra med fingrarna när en räckte över sojaskål eller dylikt.
En var förstås oerhört diskret och låtsades som ingenting, men i sann ashikansk bakomryggensnackstradition viskades det någon gång ibland om saken...
Jag har för mig att ett barn mer tillhör okiyan, än sina föräldrar, men det kan jag ha fått om bakfoten. I vilket fall gillar jag den gamla mongolska inställningen att det bara är bra att folk får barn, det visar att de är fruktsamma och det är alltid bra för framtiden! Oavsett om det är inom äktenskap eller ej. Kan det vara något för Ashika, kanske, eller är det inte något som fungerar?
Det anses i vart fall att är en ute på uppdrag, går det före allt, och att ens fundera på någon sorts fysisk närhet eller att låta tankarna vandra till annat, är... straffbart, tror jag, om jag inte minns fel. Det ses mycket allvarligt på.
Har yasai striktare traditioner än takai? Eller är det bättre att byn får många barn än att det är noga med vilka och inom eller utom eventuellt äktenskap? Tar man riktlinjer från takai i det och "omedvetet" emulerar de oskrivna lagar och regler som finns?
Över huvud taget är väl ashikanerna utåt sett både pryda och kalla, men under ytan brinner passion och hunger, som får utlopp i de sysslor en utför - tränar, kalligrafi, uppdrag, sånger och så vidare, allt beroende på person och ställning.
_________________ /Elenaria ni Aesin (aka Amanda) aka Oowara Hayana
"Those who cling to life die
those who defy death live." /Uesugi Kenshin |
|
| Wed, 03/02 2010 - 13:22 |
 |
 |
Kristian
Site Admin

|
|
|
Vad gäller takai är förhållandet mellan okiya, familj och äktenskap ganska väl dokumenterat. Detsamma gäller för yasai och till mindre grad även för shijin. Dessa sidor är emellertid bara tillgängliga för de som spelar roller från respektive samhällsklass.
I korthet kan en säga såhär:
För takai är släktskapsband av mindre vikt. Det viktiga är den större gruppen, okiyan. Det är den som ger en takai dess status, dess försörjning och dess raison-d'être. Utan sin okiya är en takai inte takai utan yasai. Det är inte självklart att barnet till en takai från en viss okiya blir upptagen i okiyan. Det kan bero på vem denne takai är och vem den andra föräldern är. i vissa fall blir barnet upptaget direkt efter födseln, i många andra fall måste hen själv visa sig värdig att tas upp, vilket i så fall ofta sker runt 4-6-årsåldern. I de flesta okiya uppfostras barnen kollektivt av någon eller några speciellt ansvariga. Föräldrarna har kooei (heder) att vinna på att deras barn visar sig vara "bra takai" (vad det nu innebär i deras okiya), men barnen får normalt sett stå på egna ben.
På grund av detta är de flesta okiya inte så petiga med vem som är den biologiske fadern till ett barn. Däremot är tvåsamheten något som aktas högt och fasta parrelationer, befästa genom äktenskap eller ej, anses heliga. Den gängse seden är att alla former av parrelationer aktas lika högt oavsett kön på de inblandade. huvudsaken i relationen är inte familjebildande och barnafödande, utan kärleken mellan två individer.
Sex innan äktenskapet anses normalt sett inte ofint - kärlekskonsten är en konstform även den, inom vilken man kan eftersträva perfektion och hur kan man uppnå den utan övning? Ofta och med många partners? Om en däremot blir gravid eller gör någon gravid, kan en ställas till svars för det. Som tur är finns en stor och livskraftig marknad för preventivmedel i Ashika... kärlek utanför äktenskapet däremot, det är ett brott mot den trohetsed som äktenskapet innebär och är alltså oränkbart. Om t.ex. en av kvinnorna i en samkönad relation blir gravid, vem skulle då kunna säga annat än att deras stora kärlek gjort henne dräktig, speciellt om de är av hög rang?
För yasai är bilden en helt annan. Yasai får sin försörjning från sin familj och blodsbanden blir därför mycket viktiga, ofta i flera led bakåt och i sidled. Äktenskapet är ett kontrakt mellan en man och en kvinna som säger att kvinnans barn även är mannens barn, de tar båda på sig att försörja de barn kvinnan föder. Detta oavsett vilka misstankar som kan råda kring vem som är barnens biologiske far. Att bryta upp ett äktenskap är otänkbart - det skulle vara att säga att en inte är förälder till de gemensamma barnen! Eftersom äktenskapet har en familjebildande roll för yasai är samkönade äktenskap något som i princip inte förekommer, åtminstone inte bland underklassens byyasai.
Äktenskapen är ofta arrangerade och normen föreskriver att "trofast kärlek" är bättre än förälskelser och andra starka känsloyttringar. Trofast kärlek är något, menar man, som växer fram med tiden genom ömsesidig respekt i ett långvarigt förhållande. Dessutom brukar ett äktenskap ofta innebära en statushöjning från omyndig till myndig, en person som får äga egendomar och som själv får ansvara för sin försörjning, ett stort steg alltså. Myndighet har inget med ålder att göra, utan handlar om ett förtroende från samhället att en person klarar av att ta hand om sig själv och sin familj.
Normalt sett kommer den ena parten i äktenskapet att lämna sin egen familj och ingå som en del av den andra partens familj, men det händer också att det nygifta paret får stöd från sina familjer att bilda en egen helt ny familjegren. Familjen är som sagt ens försörjning och livlina. Att inte ha någon familj, t.ex. genom att bli förskjuten av sin familj, är likvärdigt med en dödsdom i många fall. Dessutom reglerar äktenskapen arv, vilket gör dem extra kritiska.
Sex innan äktenskapet är förstås otänkbart eftersom yasai sällan har råd med effektiva preventivmetoder och ett utomäktenskapligt barn inte kommer ha någon garanterad försörjning. Normen är förstås en sak och verkligheten en annan. Ungdomar är och kommer alltid att vilja... umgås och graviditeter innan äktenskap är en vanlig orsak till snabba och ofördelaktiga giftermål och många års sorger och familjegräl.
För shijin kan det variera mycket mellan olika tempel och trosinriktningar. De flesta tempel är väldigt kollektivistiska affärer, där alla arbetar i trädgårdarna, städar och reparerar tempelbyggnaderna, mediterar , tvättar kläder och lagar mat. Om templet tar in barn uppfostras de ofta kollektivt och många tempel gör sitt bästa för att avidentifiera sina unga medlemmar, genom att försöka forma dem i samma avbild med ett kollektivt sinne snarare än som individer. Vissa tempel tillåter äktenskap och barnaavlande, tillsammans eller var för sig, medan andra anser att de känslor som kärlek och fysisk intimitet medför stör rei och distraherar shijin från deras riktiga syssla, att eftersträva balansen i världen. Åter andra kan anse att det inte finns något finare än kärlek och intimitet, fysisk eller andlig, med "intressanta vanor" som följd. Det är egentligen upp till de som spelar shijin att avgöra hur deras tempel fungerar...
Hummm, "i korthet" minsann. Tusan så svårt det ska vara att fatta sig kort!
kristian@ashika.info
031-16 80 72 |
|
| Wed, 03/02 2010 - 14:35 |
|
 |
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
|
|