|
Ashikas forum
Välkommen till Ashikas diskussionsforum!
|
|
| Author |
Message |
Kristian
Site Admin

|
Stridssystem för blankvapen |
|
På mötet i lördags pratade vi om hur man skulle kunna implementera ett stridssystem som är vettigt för Ashika och samtidigt gör det möjligt att använda sig av blankvapen på Ashikalajv (eftersom snygga blankvapen är så mycket enklare att få tag i än boffer). Ungefär följande förslag kom vi fram till då och jag har försökt få ner tanken i några punkter.
Först lite bakgrund:
I Ashika får normalt sett endast senshi bära vapen. Senshi är dessutom mycket väl tränade i att använda dem, särskilt jämfört med andra ashikaner. Det här systemet är tänkt att simulera detta på ett sätt som gör senshi passande mäktiga och gör det samtidigt möjligt för folk att spela senshi även om de inte har svarta bälten i svärdskonst i verkliga livet utan risk för att peta ut någons ögon med svärdsspetsen. Man behöver heller inte stå till svars för sin oförmåga att kunna föra sitt vapen på ett trovärdigt sätt. Inte förrän man är med på bokkenträning i alla fall.
Systemet bygger på antagandet att senshi med sin överlägsna träning och vapenvana vinner varje konfrontation mot icke-senshi som slutar i öppen strid. Så om en senshi och en yasai skulle hamna i bråk, då vinner senshin varje gång. (Notera igen att yasai normalt sett inte tillåts bära vapen.) Det bygger också på antagandet att strid är sällsynt på ashikalajv, särskilt strid mellan senshi.
Reglerna: (utkast)
- Spelare som har senshi-roller får bära blankvapen på de lajv där dessa regler används. Åldersgräns 18 år. Svärden måste naturligtvis ha rundslipad egg.
- Tyvärr har dessa svärd oftast en mycket vass spets. Därför får inte ens vältränade senshispelare dra sina svärd och vifta med dem. Svärd får endast dras under kontrollerade former, t.ex. uppgjorda strider/dueller/uppvisningar. Som hot ska det räcka att lägga handen på svärdsskaftet eller möjligen blotta någon decimeter av klingan. Alla icke-senshi måste se detta som ett verkligt och allvarligt hot. Detta måste alla spelare respektera!
- Om en senshi anfaller någon som saknar en senshis träning, med avsikten att döda, då är den personen död om hen inte hinner fly.
- En senshi kan döda med sitt svärd genom att med blick och kroppsspråk tydligt göra klart sina intentioner och genomföra ett skenanfall (mer info om detta längre ner). Ett mäktigt kiai kan vara på sin plats för att driva hem poängen.
- Strid två senshi emellan får lösas på annat vis, t.ex. genom uppgjorda dueller eller med boffervapen. Senshi tillåts naturligtvis inte gå omkring och duellera varandra hej vilt - de är alltför viktiga för sina okiya för att tillåtas dö hur som helst.
- Övriga vapenbärande roller måste ha boffervapen, t.ex. kan eventuella shinobi tänkas bära knivar och liknande. Dessa roller kan döda otränat folk enkelt, men kan bara besegra senshi om de kan ta sig nära och har ett överraskningsmoment. I öppen strid mot senshi är de lika chanslösa som alla andra.
Ett skenanfall kan gå till på några olika vis, men jag tror att det är säkrast om klingan inte tillåts lämna skidan medan anfallet utförs. Till exempel kan man med en kraftfull rörelse ta sig nära inpå motståndaren(axel mot axel på svärdssidan t.ex.), dra svärdet ett par decimeter och antingen ge en stöt med skaftet i magen eller lägga klingan/skidan mot motståndarens sida. Därefter kan man om det är säkert (d.v.s. ingen står i närheten) samtidigt som man vänder sig om dra resten av klingan, skaka av blodet och slutligen trä tillbaka svärdet i skidan. Ett rejält kiai i anfallsögonblicket kan också distrahera från fusket och ge scenen en god dos gammal hederlig scenisk dramatik.
Vi borde göra några små instruktionsfilmer och lägga upp på hemsidan...
_________________ /Kristian - arrangör och webyagushi
kristian@ashika.info
031-16 80 72 |
|
| Tue, 02/02 2010 - 9:54 |
|
 |
Isak
Aktiv

Joined: 08 Jan 2010 Posts: 39 Location: Stocholm / Hedemora |
|
|
|
Jag tycker att det kanske blir lite stelt om svärdet alldrig får lämna skidan
Det är ju lättare att få blankvapen att bli snyggt, men det blir ju självklart mer riskabelt.
Om en går nära när en gör sitt iai kan man låta svärdet försiktigt glida mot motståndaren och samtidigt ta sig lite förbi när en sedan drar svärdet helt och får det att se ut som ett riktigt hugg.
det här fungerar bara så länge motståndaren vet att hen ska dö och inte springer iväg.
en kan göra sama sak efter att svärdet är draget genom att rikta spetsen bort från motståndaren och försiktigt trycka svärdet frammåt (samtidigt som en själv rör sig frammåt )och låta det glida förbi och när spetsen passerat fullfölja hugget och få det att se ut som om en verkligen skurit upp sin motståndare.
Allt detta ska förstärkas med ett rejält kiai.
Bara ett litet förslag om hur man kan göra striderna verkliga
/Isak
_________________ tsuyu to ochi tsuyu to kienishi wagamikana naniwa no koto wa yume no mata yume |
|
| Tue, 02/02 2010 - 13:22 |
|
 |
Elenaria
Praktiskt taget bofast

|
|
|
Blankvapen på Ashika... mmmm, ögongasm. Den idén ställer jag mig helhjärtat bakom.
Jag är fullständigt med på att svärdet inte får dras. Det finns ett par orsaker, och jag generaliserar en smula - en del gäller de flesta, en del gäller inte alla, osv, men var punkt är viktig att ta i beaktning då den kan gälla antingen en själv eller någon annan, och i båda fallen måste den finnas med i beräkningen:
En kanske känner sitt eget vapen, men en vet inte hur vasst/inte vasst/hållbart etc någon annans är. Och det gäller för dem som en möter - de vet inte hur ens eget svärd är! Av samma orsak bör en aldrig bara ta ett vapen som ligger och "dräller". Förutom att det vore höjden av respektlöst.
Riktiga vapen orsakar en annan reaktion, en annan adrenalinrush, än boffervapen gör. Det gör att omdömen försämras marginellt, instinkter tar över litet över tänkande, osv.
Vissa har tränat med svärd, av olika slag och skolor, andra har det inte. Ojämnheten i vana är ytterligare en fara. Är en (omedvetet) van vid att ens motståndare blockar iväg svärdet som, säg, en kendoka, och plötsligt någon inte gör det - kan det gå illa. Men även de som tränat i samma klubb hela livet, kan ha olika nivå av skicklighet, och hur "coolt" det än är med en snygg duell, finns den där vassa spetsen och jag måste säga att jag är förbannat tacksam för att jag använde shinai när jag och Grus sparrades, idioter som vi var, utan hjälmar (de kom veckan efter). Min lårkaka var inte nog betalning för att han kunde ha blivit blind, när hans block hamnade snett och mitt shinai klippte hans öga.
"Det kommer inte att hända, vi är så försiktiga" är inte en godtagbar försäkring.
Beväpnad eller ej, ingen av oss är gammal nog att ha den erfarenhet och känsla som krävs för att förutsäga hur vår motståndare kommer att reagera. Och att inte veta, kan leda till tråkigheter.
Dessutom - det jag tränar irl har sitt ursprung i att i draget kunna hugga ihjäl någon direkt från saya. Jag är bra på s.k. tip control, men jag tänker inte låtsas att jag absolut och utan undantag kommer att kunna stanna millimeter innan någons kropp, när reflexer och reaktioner tar över. Jag vill inte ta den chansen. Och jag litar än mindre på att någon som inte tränat alls skall kunna det.
I Fririke-kampanjen är det endast blankvapen som gäller. Men där finns just den regeln - du drar inte ditt svärd mot någon annan. Ett liknande system som det förslagna fungerar alldeles utmärkt. Och Ashika är inte ett lajv där strid är framträdande, inte i mina ögon iaf.
Däremot kan jag tänka mig att, om jag får öva länge innan med personen i fråga, göra en uppgjord, snygg duell. Med ungefär en eller två personer i världen, Kiyoshi/Malkaven varandes en av dem. Men.... helst inte det heller. Att stå och träna iaido, däremot, eftersom det handlar om att öva sin kampkonst och inte mot någon annan, det är jag med på. Det ser snyggt ut och jag viftar inte med svärdet mot en annan person, men det syns att det är riktigt.
Ah, ja. Jag gillar ögongodis. Jag gillar inte att slåss eller riskera att minsta sår orsakas av ett katana, på lajv.
_________________ /Elenaria ni Aesin (aka Amanda) aka Oowara Hayana
"Those who cling to life die
those who defy death live." /Uesugi Kenshin |
|
| Tue, 02/02 2010 - 14:06 |
 |
 |
Kristian
Site Admin

|
|
|
Exakt. Instämmer fullständigt. Det går aldrig att vara 100% säker på att inget kan hända om man drar vapen mot varandra, även om man litar på sina egna förmågor.
Men, som Isak påpekar: det krävs att den som blir utsatt för anfallet inte bara kutar därifrån. Systemet har några svagheter i ungefär den riktningen - hur anfaller man t.ex. en liggande eller knäböjande person? - men å andra sidan känner jag att vinsterna med ett någorlunda stilistiskt blankvapensystem överstiger förlusterna. Vad säger ni andra?
kristian@ashika.info
031-16 80 72 |
|
| Tue, 02/02 2010 - 15:29 |
|
 |
Frida
Praktiskt taget bofast

|
|
|
Jag tror också på en tydlig instruktionsvideo. Jag råkar ha tillgång till kameror från skolan och kan även klippa film...*harkel*
Jag tror verkligen att det kan bli jättesnyggt och jättebra sålänge reglerna är tydliga. Och jag håller helt med Amanda och Kristian.
Vad vi pratade om på mötet var bland annat att sätta skaftet+knytnäven diskret markerande i magen på personen tillsammans med ett kiai för att markera att man huggit. Och eftersom alla som lever bör springa snabbt som faen därifrån när en Senshi är arg så kan man(om ingen är i närheten) dra helt och skaka av blod när "den döde" segnat ner utom räckhåll. Skulle nog vara dramatiskt och stämningsfullt som tusan.
Finns det inte plats får man helt enkelt kanske ta ett snyggt steg tillbaka och se ut som en ball Senshi helt enkelt.
Jag tycker aldrig att svärdet ska få lämna skidan eller ens klingan glida mot den som ska dö eller något sådant alls. Man vet aldrig vilka skumma reaktioner folk kan få(oavsett hur bra man känner dem) när man blottar klingor.
Jag gillar idén att bara Senshi får ha blankvapen, de andra behöver det faktiskt inte. Eftersom de skulle bli avväpnade illa kvickt om de hade mer än en kniv eller klubba. Och dessa går mycket lättare att få tag i i schyssta boffervarianter.
Håller med Amanda om att iaidoträning såklart är en stor stämningshöjare, det gör man ju bara för sig själv.
Träning mot varandra sker såklart med bokken eller shinai(även fast det är helt på egen risk. ;P)
En tanke till är att de som är duktigast är ofta också mest medvetna om sin förmåga och sina eventuella brister och kommer troligen vara de som aldrig drar svärdet mot någon om man skulle ha lösare regler. Risken är ju större att någon som överskattar sin egen förmåga skulle göra det och därmed vara farligare.
Slutligen efter en alldeles för lång post:
Stilistiskt och enkelt blankvapensystem där ingen får dra klinga mot den andra - jag är för!
|
|
| Tue, 02/02 2010 - 22:48 |
|
 |
Isak
Aktiv

|
|
|
Om det går att få det snyggt och säkert.
Jag tycker att det är viktigt att illusionen inte sabbas av att man tydligt SER att svärdet inte är draget och därmed knappt ens kunnat rispa motståndaren, men ändå faller död.
Om det går att dölja vore det jättebra. 
_________________ tsuyu to ochi tsuyu to kienishi wagamikana naniwa no koto wa yume no mata yume |
|
| Wed, 03/02 2010 - 14:01 |
|
 |
Frida
Praktiskt taget bofast

|
|
|
 |
 |
Om det går att få det snyggt och säkert.
Jag tycker att det är viktigt att illusionen inte sabbas av att man tydligt SER att svärdet inte är draget och därmed knappt ens kunnat rispa motståndaren, men ändå faller död.
Om det går att dölja vore det jättebra.  |
Det är det som är grejen. Det går så sjukt fort så man hinner verkligen inte märka om svärdet är draget eller ej.
Det är känslan av scenen som gör det.
Att jag varit på fel plats vid fel tillfälle några gånger och därmed hamnat i slagsmål är inget jag önskar någon. Men jag kan garantera att allt går så fort att de runtomkring inte hinner se mycket annat än vem som faller.
Det är så det är på riktigt, förhoppningen är väl att stämning, attityd och kiai kan göra så att de runtomkring får samma lite uppskrämda känsla. Jag tror inte att det är ett problem alls sålänge folk lever sig in.
Om någon nu står och ser på och tänker "det här är lajv,det är inte på riktigt" och så vidare så kommer hen säkert kunna ana att svärdet inte är helt draget om hen kan något om sådant innan.
Allt som allt så tror jag att i en lajvsituation så kommer det bli såpass bra och utan tvekan räcka med kiai och att någon faller för att du i din roll ska känna att "shit, nu var det faktiskt någon som dog".
|
|
| Wed, 03/02 2010 - 14:34 |
|
 |
Kristian
Site Admin

|
|
|
Off-topic: Vi får försöka få till någon filminspelningsdag då, med andra ord! dra ihop lite löst folk i snygga kläder i Slottsskogen och ta några bra filmsnuttar, borde vara fint att fixa några andra saker också samtidigt, som hur en sätter sig i seiza och hur djupt en förväntas buga för olika personer kanske? Vad som nu kan anses vara viktigt.
kristian@ashika.info
031-16 80 72 |
|
| Wed, 03/02 2010 - 14:39 |
|
 |
BraveBraveSirEmma
Site Admin

|
|
|
|
Off topic fortsätter i all tysthet... En trailer kanske? 
|
|
| Wed, 03/02 2010 - 14:45 |
|
 |
Erik
Arrangör

|
|
|
Det är inte bara senshi som får bära vapen, även kizoku (dvs alla takai) har generellt tillåtelse. Däremot är senshi de enda som förväntas bära vapen jämt.
Jag tror att detta system kan funka och bli snyggt. Jag tänker mig latexvapen och blanksvärd parallellt där de som så väljer (t ex för att de inte har svart bälte) kan köra en duell med latex. Samma regler gäller, dvs det räcker med låtsashugg av latexvapen för att döda någon som inte är senshi. Jag kan också tänka mig att vapnet dras, exempelvis att man drar ut det efter "hugget", så att de runt omkring ser en rörelse och hör ett kiai, ser en person falla, och en senshi stå med draget vapen. Personligen kan jag även tänka mig hugg i luften som utförs på avstånd, typ minst 1-2 famnar från offret. Alltså inte tala om att stoppa ett hugg några mm från personen - DET är farligt.
Viktigare än åldersgräns blir personlig prövning av alla som vill bära latexvapen. Jag kan tänka mig att tillåta 16-åringar bära vissa vapen efter noggrann prövning.
Ingen bör bära vasslipade vapen. Spetsar kan vi tyvärr inte göra mycket åt, men jag vill inte se vassa klingor på något vapen som bärs. Reglerna bör även gälla pilbågar mm, dvs inga vassa pilar får bäras runt - med undantag för när man skall bära dem till prickskytte. Bofferpilar får bäras runt och skjutas på folk (med båge max 30 pound). Pilbågsskytt dör automatiskt om någon med vapen kommer nära och "hugger".
Off-topic: Instruktionsvideor är klart bra! Lajvet är dock ganska snart, en trailer är nog bättre att spela in i slutet av sommaren, inför nästa kampanjdel...
|
|
| Wed, 03/02 2010 - 17:24 |
|
 |
Frida
Praktiskt taget bofast

|
|
| Wed, 03/02 2010 - 17:58 |
|
 |
Elenaria
Praktiskt taget bofast

|
|
|
Jag håller på linjen jag är på. Aldrig dra mot person. Det går snabbt, som sagt, och det behöver inte vara att en hinner se. Jag fick ett shinken framför näsan när jag stod, tja, vad var det, Malk, trettio centimeter framför en sensei en gång, som frågade, vilket avstånd börjar svärdet bli effektivt på. Svaret är att det inte finns ett minimum eller maximum.
Det är så mycket lättare än att "pröva" folks lämplighet, att bara säga, nej, inte dra mot person. Sedan, när, om strid sker, en person fallit, att dra det då, och göra chiburi, dvs skaka av blodet, det kan jag avgjort tänka mig. Det skulle se snyggt och logiskt ut. Trots avsaknad av faktiskt blod.
Jag vill helst inte se latexvapen alls, om inte som redan sagts (dvs hos shinobi el dyl, men inte blandat blankt + latex i någons obi - vilken jag för övrigt bär vit litet då och då, beroende på vilken hakama jag har till...) - dessutom, blir det pinsamt om en har det, och en annan har blankt. Det... skulle se udda ut, och orsaka underliga situationer. En person får duellera, den andra inte?
Och jag är nog så inne i självklarheten att INTE bära vasslipade vapen att jag inte ens tänkte på det. Men det är för mig helt otänkbart, precis som för Erik.
Jag tror på samma sak för pilbågar - att inte på några villkor lägga pil på sträng och dra mot person. Någonsin. (Om det inte är bofferpilar men det är en något annan sak).
_________________ /Elenaria ni Aesin (aka Amanda) aka Oowara Hayana
"Those who cling to life die
those who defy death live." /Uesugi Kenshin |
|
| Thu, 04/02 2010 - 2:19 |
 |
 |
Frida
Praktiskt taget bofast

|
|
|
Amanda skriver så bra så jag mest håller med.
Jag skulle för övrigt inte alls ha något emot bofferpilar(trots att de är fula), det är alltid trevligt om folk kan använda vapnen ingame och ingen regel kan göra så att blankpilar blir okej på något vis i närheten av folk eller fä.
|
|
| Thu, 04/02 2010 - 2:46 |
|
 |
Isak
Aktiv

|
|
|
Jag håller med Frida, det skulle kännas bättre med bofferpilar.
Japanska koger skiljer sig från de europeiska genom att de är som en korg där spetsarna vilar.
Jag har sett exempel där pilarna sitter som en solfjäder på ryggen, det är inte så svårt att ordna pga bofferpilarnas stora spetsar.
Min poäng är att bofferpilar kan se snygga ut om dom sitter i sina koger och när dom väl sitter på bågen är situationen så spänd att ingen tänker på det
http://farm4.static.flickr.com/3146/2654382203_03d6b2a16b.jpg?v=0
http://www.rakuten.co.jp/yoroi/img1059778465.jpeg
Jag håller också med Amanda om att det skulle se konstigt ut om vissa hade blankvapen och vissa inte.
boffervapen ser alltid mycket klumpigare ut än blankvapen.
// Isak
|
| Thu, 04/02 2010 - 9:34 |
|
 |
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
|
|