| Author |
Message |
BraveBraveSirEmma
Site Admin

|
|
Skokrav |
|
Saxat från http://ashika.info/General/Utrustning/Utrustningsrek.aspx:
 |
 |
*Skor: Vi har krav på att en har waraji-, geta- eller liknande sandaler på våra lajv. Till vissa dräkter kan en få lov att kinesiska skor (snygga!) eller liknande. En får dock lov att ha med kängor/medeltida skor, ut ifall att det - mot all förmodan - skulle bli ett "misärlajv" med regn och kyla. |
Jag har funderat en del över skor och jag är nyfiken på vad andra tycker. Vad tycker alla om kravet på asiatiska skor? Bra eller dåligt, nödvändigt eller i överkant ambitiöst?
|
|
| Wed, 03/02 2010 - 21:18 |
|
 |
Frida
Praktiskt taget bofast

|
|
|
Man får ju lite designa om det i vissa fall tycker jag. Som att ryttare kanske inte vill rida i getas... ;D
|
|
| Wed, 03/02 2010 - 21:23 |
|
 |
Ström
Aktiv

|
|
|
Jag tycker att det tillför ganska mycket att ha geta/waraji istället för "vanliga" medeltidsskor/modernare kängor och jag tycker vi ska uppmuntra folk att skaffa detta. Det är inte alls svårt att göra ett par getasandaler, lite plankor, lim/skruv och en läderrem så är det fixat. Men samtidigt så ser jag hellre att vi blir lite fler deltagare än att folk inte vill komma för att de inte orkar skaffa korrekta skodon. Så det måste kanske inte vara ett absolut krav...
_________________ Flodens Källa: Junsui-sama, shijin från Hattatsu |
|
| Wed, 03/02 2010 - 22:29 |
|
 |
Kristian
Site Admin

|
|
|
Vettiga åsikter från alla håll här. Det gör helt klart väldigt mycket skillnad om man går i tabi+geta eller Lundhags, det går ju inte att sticka under stol med. Samtidigt, som ni säger, inte fanken vill folk rida i geta. Men hur var det med japanerna och stigbyglar? Hade de sånt?
Jag känner som så att om det hindrar folk från att komma på våra lajv, vilket jag tror att det gör, då är det ett problem. Dessutom kan det göra vissa lajvkoncept (tänker typiskt på senshiprövningen) opraktiska på gränsen till ogenomförbara. Kanske kan det omformuleras som en "stark rekommendation" eller något?
_________________ /Kristian - arrangör och webyagushi
kristian@ashika.info
031-16 80 72 |
|
| Wed, 03/02 2010 - 23:30 |
|
 |
Elenaria
Praktiskt taget bofast

|
|
|
Tabi och geta är så förbaskat skönt att ha på sig att jag föredrar dem framför "vanliga" lajvskor o.O
Men som sagt, har en problem, har en! Det går att få det att se snyggt ut ändå. Vad jag vet är det få som verkligen kräver ordentliga überskor, och inte klarar av att gå i mer diskreta läderskor med iläggssulor, och de som behöver det, kan nog få det. Ashikanerna är ju trots allt inte dumma. Behöver en person litet mer fotdon, så är det så. Jag tror ingen skulle se två gånger på det, bara konstatera att ah, personen behöver sådana skor.
Att geta och waraji och dylikt är mer praktiska, exempelvis för att sitta i seiza (snabba att komma ur respektive inte så fasligt i vägen) är bara plus för deras sida, inte minus för någon annan. Imvho.
Japanerna hade stigbyglar, de ser bara litet annorlunda ut. http://www.nysocialdiary.com/i/socialdiary/03_09_08/day2/P1290488.jpg
En hade waraji, helt enkelt, och inte geta. Waraji var en del av en krigares klädsel och utrustning, och en "skall alltid bära med sig ett extra par" som det står någon stans. De är också lätta att bygga, lätta att köpa och lätta att laga. Och de gillar, om de är av halm, fukt! Bra för lajv, har jag hört 
_________________ /Elenaria ni Aesin (aka Amanda) aka Oowara Hayana
"Those who cling to life die
those who defy death live." /Uesugi Kenshin |
|
| Thu, 04/02 2010 - 2:28 |
 |
 |
BraveBraveSirEmma
Site Admin

|
|
|
|
En ny utrustningstext är på väg, och nu är kravet på skor ändrat till en stark rekommendation.
Personligen var Ashika mitt bästa lajv någonsin skomässigt. Jag älskar waraji!
Men det är onödigt att skrämma bort folk med krav som inte är livsviktiga tycker jag.
|
|
| Thu, 11/02 2010 - 17:47 |
|
 |
Frida
Praktiskt taget bofast

|
|
|
tyvärr ser väl inte vädret väldigt lovande ut skomässigt heller... men vi får väl hålla tummarna.
Jag kommer iaf försöka göra en geta-lösning för kyla med mina fodrade tedelmidssstövlar i reserv...
|
|
| Thu, 10/06 2010 - 23:23 |
|
 |
Erik
Arrangör

|
|
|
Jag kommer köra tabisockar i mellantjockt, mjukt ylle, och sen getasandaler. Det är en kombination som jag är helt övertygad om kommer hålla värmen, med erfarenhet av tidigare lajv då det varit kallare och jag haft tunnare sockar. Att getasandalen lyfter upp en från marken gör JÄTTEMYCKET för värmen och att hålla bort väta.
Visst går kängor, men det tar bort lite av stämningen, och är jobbigt när man skall in och ut ur tälten. Mkt lättare att bara glida ur sina träsandaler.
Kristian har btw en smart lösning på getasandal, där remmarna går bakom den bakersta klossen (ha) och inte behöver fästas i träet. En sådan getasandal tar väl bara ½-1 timme att göra, om den görs med plankor, lim och spik. kan du lägga upp bilder, månntro?
|
|
| Fri, 11/06 2010 - 10:33 |
|
 |
Kristian
Site Admin

|
|
|
Jo, det skulle jag nog kunna göra... Det tog typ en timme att göra dem, tror jag, plus ett dygn i limpress. Busenkelt, förutsatt att man har:
- en planka, ca 10x40-50 cm per fot för att få ut sula och tänder
- borrmaskin
- träplugg med tillhörande borr, jag använde nog fyra plugg i varje tand för säkerhets skull
- trälim
- skruvtvingar
- ett starkt stumt band, ca 50 cm per fot
Jag måste ju säga att ett par rejäla geta med 7-8 cm ha och ett par stadiga tabi i vadmal fullständigt räddade mig under både Grevinnans nya rike och Flodens källa, två lajv som båda höll på att regna bort. Som Erik säger så skyddar geta jättefint mot markkylan, och det kalla vatten du får i dina tabi stannar där och värms snart upp. Lite som en ashikansk våtdräkt för fötterna.
Men absolut, hellre kängor än att behöva gå barfota.
Bilder: (fetstora)
Rundningen av ha har jag inte gjort. Den har kommit av sig själv. 
kristian@ashika.info
031-16 80 72 |
|
| Fri, 11/06 2010 - 11:00 |
|
 |
Erik
Arrangör

|
|
|
Jättefina bilder!
Det enda som måste påpekas är att man skall se till att ha riktigt starka band och sätta fast klossarna ordentligt. Jag har sett en del geta gå sönder, och ett halvt lajv som gick runt med trasiga remmar. Det kan undvikas enkelt om man inte slarvar.
|
|
| Fri, 11/06 2010 - 11:12 |
|
 |
Kristian
Site Admin

|
|
|
 |
 |
Det enda som måste påpekas är att man skall se till att ha riktigt starka band och sätta fast klossarna ordentligt. Jag har sett en del geta gå sönder, och ett halvt lajv som gick runt med trasiga remmar. Det kan undvikas enkelt om man inte slarvar. |
Ack så sant! Geta utan tänder är som skridskor ute i skogen. Som sagt, 4 plugg per tand, använda jag nog, och bandet är starkt och stumt och gjort av bomull.
kristian@ashika.info
031-16 80 72 |
|
| Fri, 11/06 2010 - 11:31 |
|
 |
BraveBraveSirEmma
Site Admin

|
|
|
|
Oooh, bra tips.
Hur gör du med dina ylletabi, Erik, blir de inte stixiga?
|
|
| Fri, 11/06 2010 - 13:55 |
|
 |
Erik
Arrangör

|
|
|
 |
 |
Hur gör du med dina ylletabi, Erik, blir de inte stixiga? |
Nej, jag använder snällt ylle och man är ganska okänslig på fötterna. Många vanliga yllesockar är nog värre i stixighet.
|
|
| Fri, 11/06 2010 - 16:50 |
|
 |
BraveBraveSirEmma
Site Admin

|
|
|
|
Aha. Hmmm.... *springer iväg och gnuggar fötterna mot all husets ylle*
|
|
| Fri, 11/06 2010 - 16:52 |
|
 |
Kristian
Site Admin

|
|
|
En bra tjock vadmal (tjockt, filtat och stampat ylletyg) av god kvalitet är utmärkt till sånt här. God kvalitet betyder i sammahanget osticksigt. Manteltyg, med andra ord. Det behöver dessutom inte kantas eftersom det är så väl filtat.
kristian@ashika.info
031-16 80 72 |
|
| Fri, 11/06 2010 - 17:51 |
|
 |
|