|
Ashikas forum
Välkommen till Ashikas diskussionsforum!
|
|
| Author |
Message |
Erik
Arrangör

|
Meta-/micro-förlajv |
|
I Ashikakampanjen har vi ganska stort fokus på karaktärer och rollgestaltning, något som vi gärna utvecklar vidare. Jag tror att något kommer behövas för att kunna etablera rollerna, kulturen och de konflikter som finns mellan grupperna, innan lajvet kickar igång.
En tanke jag haft är att vi skulle kunna ha små lajvsessioner med känsla åt friform och metalajvande där karaktärerna och, kanske framför allt, förhållandena mellan karaktärerna/grupperna etableras innan lajvet. Ett exempel är två personer som skall ha en gammal konflikt och som spelar ut den i en tio minuter eller timmes lång sekvens, för att etablera den. I en sån sekvens kan man ha lite black-box tänkande om så behövs, t ex att man tänker sig att man är på en borg och har en hel okiya som publik, eller är på monsunfestandet i en större stad. Det är givetvis enklast om man är någonstans där miljön passar, men det här konceptet skall kunna utvidga scenen lite.
Det kan vara så att man åker ut ett gäng i skogen under vårkanten och kör en massa sekvenser, i par eller grupp. Någon téceremoni med ett gäng personer kan man förstås vilja köra, men jag hoppas att vi även kan öva på det mer "personliga" spelet, inte bara stela ritualer. Skulle även kunna köra några sekvenser på förberedelsedagen innan lajvet, som alternativ till någon sorts mjukt "iffande", där personer från olika landsändar och grupper skulle kunna etablera relationer. Scenerna kan köras under överinseende av arrangör (ett alternativt sätt att få en intrig), med stöd av grupparrangör, eller på eget bevåg.
|
|
| Wed, 10/02 2010 - 19:03 |
|
 |
Elenaria
Praktiskt taget bofast

|
|
|
Jag är alldeles för förtjust i att lajva, och i dylikt som ovan beskrivet, för att få uttala mig i den här frågan...
_________________ /Elenaria ni Aesin (aka Amanda) aka Oowara Hayana
"Those who cling to life die
those who defy death live." /Uesugi Kenshin |
|
| Thu, 11/02 2010 - 14:05 |
 |
 |
Isak
Aktiv

Joined: 08 Jan 2010 Posts: 39 Location: Stocholm / Hedemora |
|
|
|
Jag tycker att det låter jättebra mer Ashika-lajv än förväntat det är ju underbart! 
_________________ tsuyu to ochi tsuyu to kienishi wagamikana naniwa no koto wa yume no mata yume |
|
| Fri, 12/02 2010 - 8:16 |
|
 |
Kristian
Site Admin

|
|
|
Mhmm, klart lockande tanke. Vore kul att äntligen få pröva på något sånt här, det har aldrig blivit av de tidigare gånger det kommit på tal i andra sammanhang. Jag tror att Ashika kan vara komplext nog för att det ska vara en bra idé att göra lite ordentliga förberedelser.
_________________ /Kristian - arrangör och webyagushi
kristian@ashika.info
031-16 80 72 |
|
| Fri, 12/02 2010 - 12:21 |
|
 |
BraveBraveSirEmma
Site Admin

|
|
|
|
Så länge det inte sker inlajv när resten av lajvet inte fattar vad det handlar om (detta HAR hänt!) så tycker jag att det är en superb idé! 
|
|
| Fri, 12/02 2010 - 21:49 |
|
 |
Erik
Arrangör

|
|
|
Att köra metalajv under ett pågående lajv finns det grupper som håller på med och detta har jag full respekt för, så länge det sker på ett genomtänkt sätt.
Det är dock INTE det jag tänkt med Ashika, utan dessa sekvenser spelas INNAN lajvet.
Om någon prompt vill köra metasekvenser under pågående lajv, företrädelsevis utanför lajvområdet, måste detta diskuteras och godkännas av arr i förväg.
|
|
| Sat, 13/02 2010 - 13:24 |
|
 |
Frida
Praktiskt taget bofast

|
|
|
Jag gillar också konceptet med små förscener och sånt...
Lajva in sig lite i rollen. Ibland kan det till och med räcka med att ha små scener hemma hos nån eller vad som helst, det viktiga för mig är att hinna känna in lite hur rollen talar och för sig... 
|
|
| Mon, 15/02 2010 - 9:23 |
|
 |
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
|
|