|
Ashikas forum
Välkommen till Ashikas diskussionsforum!
|
|
| Author |
Message |
Erik
Arrangör

|
En liten sväng till Japan |
|
Min onda, onda chef vill skicka mig till Todai, Tokyo, om några veckor Jag kanske till och med självplågar mig och stannar någon extra vecka där borta för att resa runt och se landet.
Någon som har några tips på vad man skall se, vart man skall åka?
Finns det någon marknad eller annan grej i Tokyo som man absolut inte bör missa?
Var bör man annars bege sig, om man har en dryg vecka att dra runt med Shinkansen?
Jag kommer väl hitta en hel del att hitta på i vilket fall, men tips på de där små guldklimparna är ju inte fel...
(ja skulle ju kunna köpa hem grejer åt folk också, men inga svärd, vill inte försöka förklara vad lajv är för tullen)
|
|
| Thu, 11/02 2010 - 15:33 |
|
 |
Elenaria
Praktiskt taget bofast

|
|
|
Kära nån, vilket lidande!
Ta och leta rätt på "gamla stan", så att säga, uppe i nordöstra Tokyo, vid Asakusa-jinja. Beroende på vart en lyckas ta sig finns det riktigt fina små butiker och grejer - jag kommer inte ihåg vad de kallar området, Edomachi eller något.
Själv gillar jag parkerna, och jag kan inte låta Harajuku och Takeshita-dori vara ifred. Mest för att det är så udda. Likaså Akihabara - det är inte vad det en gång varit, pga mord och sådant, men det är fortfarande... ja kära nån. Det måste upplevas. Var utvilad, och gå dit på eftermiddagen, för att sedan märka hur det förändras när det blir kväll...
Ueno-parken är fin, tycker jag, och den ger en bra smäll i ansiktet när det gäller hemlösa, om man är där vid rätt tid. Det är veritabla små presenningsstäder som dyker upp, med skorna fint parkerade utanför! Där i närheten ligger också stora museet, och dit vill man.
Jag har en pervers fascination för Shinjuku station, för att den är så infernaliskt stor. Men bestäm inte möte vid den.
Att åka utanför är också trevligt - varför inte bara ta en JR-line och åka till nånstans halvvägs ut mot slutstationen, och sedan uppleva litet mindre internationaliserat Tokyo?
De små risbäddarna, mitt inne i storstan, för övrigt, representerar envisa japaner vars familjer en gång köpte marken när all mark i hela Japan kostade lika mycket, och sedan har vägrat att sälja när priserna gått upp :3
Det sägs att Osaka är en mycket trevligare stad än Tokyo, speciellt folket. Jag kan lätt tro det! Och har du råd, åk absolut Shinkansen. Men vill du hitta det litet mer äldre Japan, leta rätt på random buss eller tåg ut i ingenstans. Landet är där saker är litet mer.... skall vi säga, exotiskt. Kyoto, förstås, får inte missas - hur JAG har lyckats med saken... vet ingen riktigt.
Köper du hem svärd, se till att ta Limousine Bus. Om jag åker med den har jag ingen problem att ha svärdet med mig, men om jag tar (billigare) JR-line, tåget, så skall det tafsas.
Var litet vaksam mot turiststråk och vad de säljer. Det FINNS genuina saker, de är bara knepiga att hitta, speciellt i Tokyo. Som jag sade, det är upp mot Asakusa du vill, tror jag, där gamla stadsplanen ännu känns av.
Jag skall fundera litet mer. Men jag tror jag nämnt det mesta. Det bästa är om du hittar någon som kan språket. Jag har glatt släpat runt på en nyanländ amerikan en gång, skulle gärna göra det igen, eftersom jag kunde språket men inte han, och det är jätteskönt att få hjälp att få den rätsidan på tåg, subway osv osv.
Eeeenjooooy! Jag är mycket avis.
_________________ /Elenaria ni Aesin (aka Amanda) aka Oowara Hayana
"Those who cling to life die
those who defy death live." /Uesugi Kenshin |
|
| Thu, 11/02 2010 - 17:40 |
 |
 |
Erik
Arrangör

|
|
|
Tack för bra överlevnadstips, tänkte nog att du inte skulle överge en stackars ashikan i nöd!
Har hört att norra delarna av Japan är lite mer gammaldags, att det är där man verkligen hittar "det gamla Japan". Kan det stämma?
|
|
| Thu, 11/02 2010 - 21:41 |
|
 |
Elenaria
Praktiskt taget bofast

|
|
|
Ta dig dit inga bussar åker, uppe bland bergen, i, säg, Morioka eller något. I Akita-ken, där jag bodde, fanns ännu traditionella hus, och risfält som såg ut som oceaner.
Men DÄR vill du ha en tolk.
Jag vet inte om man kan säga så... att det överlevt öht. Det finns nog, spår av, här och där. En del säger att det finns på Ryukyu-öarna, dvs Okinawa och söderut. Andra på Shikoku, eftersom det ligger så avsides som saker kan göra. Jag vet att bergen uppe i norr kan tänkas bära spår, kanske främst på västsidan, men jag vet inte.
Ta och kolla på Thorn Tree-forumet på Lonely Planet, där kan det finnas råd! Och dela sedan gärna, gärna med dig.
_________________ /Elenaria ni Aesin (aka Amanda) aka Oowara Hayana
"Those who cling to life die
those who defy death live." /Uesugi Kenshin |
|
| Sun, 14/02 2010 - 22:49 |
 |
 |
Sarel
Delaktig

|
|
|
Hittade en sida om just Tokyo/Japan när jag letade runt efter olika bilder, och kom att tänka på den här tråden faktiskt. Den har lite tips på olika saker en kan tänkas vilja göra i Tokyo =) Hoppas nåt kan vara ett bra tips för dig.
Länk till sidan
|
|
| Sat, 27/02 2010 - 13:14 |
 |
 |
Erik
Arrangör

|
|
| Thu, 25/03 2010 - 14:12 |
|
 |
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
|
|