Ashikas forum Forum Index Ashikas forum
Välkommen till Ashikas diskussionsforum!
RegisterSearchFAQMemberlistUsergroupsLog in
vart man får tag på och vilka blankvapen man ska välja

Reply to topic    Ashikas forum Forum Index » Rustning och vapen View previous topic
View next topic
vart man får tag på och vilka blankvapen man ska välja
Author Message
Isak
Aktiv

Post vart man får tag på och vilka blankvapen man ska välja Reply with quote
Hej!

Eftersom det lutar åt blankvapen tänkte jag att det kan vara bra att ha en tråd som diskuterar vart och vilka svärd man ska köpa.

Jag är nog lite kräsnare än dom flesta andra, men jag skulle helt förlora stämningen om någon hade ett prydnads svärd i rostfritt stål. Jag kollade runt lite på ebay och kom fram till att dom svärden som var trovärdiga och billiga kostade mellan 70 och 100 dollar med frakten inräknad (ganska bra pris tycker jag ett latexsvärd kostar ju ungefär så mycket).

för dom som inte har nördat och snabbt ser skillnaden mellan ett fult och ett snyggt svärd har jag tipsen: dom med äkta rockaskinn på handtaget brukar se bra ut, blodskåra är också ett gott tecken.
Dåliga tecken är sågtandshamon, plastiga beslag, ingen yokote och ett blad med en otydlig shinogi.

En iaito kostar oftast mycket, så svärden som jag har beskrivit här är i flesta fall skarpslipade, men det är inte svårt att ta en fil och slipa ner eggen Very Happy

// Isak

Sat, 06/03 2010 - 0:14 View user's profile Send private message
Elenaria
Praktiskt taget bofast

Post Reply with quote
Vad Isak menar är:

Sågtandshamon - Hamon är linjen som går längs eggen på svärdet, kan vara rak eller i olika ofta upprepande mönster. "Sågtand" är en bra och målande beskrivning på något med mer tekniska namn egentligen.

Plasiga beslag - dvs, att saker och ting är guldiga och plastiga, både på saya (skidan) och änden på handtaget (tsuka gashira) och så vidare.

Yokote - en så kallade "dividing line" som finns långt framme på svärdet, precis där eggen viker upp och går ut i den yttersta spetsen. Den går över hela egg-ytan.

Shinogi - en sorts ås som går längs svärdet, ungefär mitt mellan egg och rygg.

På mogito, ung. mock-up sword (i motsats till shinken, ung. riktigt/sant svärd, dvs inte ett i någon legering, ett vasst eller icke som en skulle kunna hugga med), vill en gärna att dessa drag finns med, så att det imiterar ett "riktigt" katana.

Själv skulle jag inte bli jätteupprörd om bladet inte var perfekt och fint - det skall även förhoppningsvis inte dras - men att se till att en har en bra tsuka, dvs handtag, kan vara värt att tänka på. De små sakerna som sitter under lindningen och kallas menuki, får gärna vara litet mer diskreta än guldiga och framstående, det är en bra riktlinje.
Och en tsuba, dvs gard (den plattan som sitter mellan handtag och blad), med guldiga påmålade saker kan också visa mot ett av dålig kvalitet.

Kom, om svärd köpes, ihåg regler om införsel, och att en skall varna polisen om sitt tilltag, definitivt så om det är utanför EU. Kan ni dem inte, kolla upp dem, allt finns online hos tullen.se Det behöver inte bli dyrt eller krångligt, så länge en har koll.

Till sist, glöm inte att det går att låna, om en prompt, prompt måste ha ett. En del av oss har extra, som vi inte är så fästa vid att vi skulle kunna tänka oss att kanske om vi fick prata med personen innan och visste vem det var, eventuellt kunde tänka sig att låna ut.
Det finns säkert folk som är mindre försiktiga med det där än jag, också.[/img][/url]

"Those who cling to life die
those who defy death live." /Uesugi Kenshin
Sat, 06/03 2010 - 17:19 View user's profile Send private message Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number
Frida
Praktiskt taget bofast

Post Reply with quote
Jag skulle mycket hellre låna än att köpa något halvdant...*hint* Wink
Och istället lägga mina begränsade tillgångar på kläderna... Smile
Mon, 08/03 2010 - 10:15 View user's profile Send private message
Reply to topic    Ashikas forum Forum Index » Rustning och vapen All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to: 
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum