Ashikas forum Forum Index Ashikas forum
Välkommen till Ashikas diskussionsforum!
RegisterSearchFAQMemberlistUsergroupsLog in
Gifter

Reply to topic    Ashikas forum Forum Index » Regler View previous topic
View next topic
Gifter
Author Message
Erik
Arrangör

Post Gifter Reply with quote
Jag skulle vilja förenkla giftsystemet ytterligare, alternativt ta bort det. Det bör vara en målsättning att så lite möda som möjligt bör behöva läggas på att plugga in sådant som inte bidrar till stämning och spel, som off-regler.

En möjlighet som jag såg testas och fungera ganska bra på lajvet "Blodspår" (Nordrike-kampanjen) är att man har små pärlor som man stoppar i det som förgiftas (fördelaktigt en kopp té, soppa e dyl) tillsammans med "giftet", t ex myntablad eller vad man nu vill använda. Pärlorna har olika färg. Så om man till exempel hittar en svart pärla i botten av misu-soppan så är man dödens. Kan även diskret ge någon en pärla samtidigt som man ger dem en kaka.

Med detta system så slipper man alla problem med otydlighet kring vad saker smakar och att förgifta av misstag.

Sen kan man ha något "fluffigare" vid sidan om, t ex om någon sitter med en sabakitpipa och säger att den har en viss effekt, spelar på detta själv och låter en gäst smaka, så kan denna rimligtvis spela på att pipan har den effekten.
Mon, 01/02 2010 - 11:48 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Kristian
Site Admin

Post Reply with quote
Klokt, jag har också tänkt att giftlistan är onödigt svår.

Mon, 01/02 2010 - 18:25 View user's profile Send private message Visit poster's website
BraveBraveSirEmma
Site Admin

Post Reply with quote
Jag håller med, och jag tycker att "improknarkande" (bra term!) brukar funka fint.

Ingen hade som tur var fräckheten att förgifta min gamla alvtant på Blodspår så jag fick aldrig uppleva pärlorna i praktiken. Hur funkade det, finns det inte en risk att man typ råkar äta upp dem, eller är de tillräckligt synliga?
Mon, 01/02 2010 - 18:32 View user's profile Send private message
Erik
Arrangör

Post Reply with quote
Improknarkande ÄR en bra term! Very Happy

Risken finns, men det är inget man dör av

...snarare tvärt om Wink

Skulle det hända så är det ju tråkigt men personen kanske käkat Onaka - den japanska filen - och var extra tålig

Kan ju lägga i två för säkerhets skull. Dubbel dos, både in och off

De som får pärlor, och de delas ut av arr, får ett begränsat antal och "en dos" per pärla. Då får man själv bestämma hur man vill fördela dessa på presumptiva offer.

Sen tycker jag att gift främst bör vara sånt som påverkar men inte dödar. T ex medel som gör den mäktiga yagushin alldeles knäsvag inför den viktiga tävlingen eller vakten sömnig inför sitt nattliga pass
Mon, 01/02 2010 - 19:35 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
BraveBraveSirEmma
Site Admin

Post Reply with quote
Improknarkande ftw då. ^^
Det är ju en stor fördel att man inte förstör maten, och att man inte behöver tänka på allergier (förutom de stackars pärlallergikerna).

Är tanken då att det finns olika färger på pärlor och att man ser effekt efter färg?
Mon, 01/02 2010 - 20:12 View user's profile Send private message
Reply to topic    Ashikas forum Forum Index » Regler All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to: 
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum